Ten post został napisany ponad 6 miesięcy temu. Oznacza to, że może zawierać nieaktualne dane. Najnowsze informacje o świadczeniach znajdziesz w zakładkach tematycznych. Są one dostępne w górnej części strony.
Z końcem listopada Gdańskie Centrum Świadczeń zakończyło przyjmowanie wniosków o świadczenie „Dobry start”. Tzw. 300+ spotkało się z ogromnym zainteresowaniem mieszkanek i mieszkańców Gdańska, w wyniku czego od początku lipca do Centrum wpłynęło ponad 33,3 tysiąca wniosków. Do rozpatrzenia zostało już tylko około 250, głównie złożonych w ostatnich dniach listopada lub wymagających uzupełnienia.
Przypomnijmy, że świadczenie „Dobry start” wypłacane jest w tym roku po raz pierwszy. Pomoc w wysokości 300 złotych przysługuje raz w roku na każde rozpoczynające rok szkolny dziecko, uczące się w szkole podstawowej i ponadpodstawowej, do ukończenia przez nie 20 roku życia. Osoby legitymujące się orzeczeniem o umiarkowanym bądź znacznym stopniu niepełnosprawności mogą otrzymać wsparcie do 24 roku życia. Wypłata świadczenia „Dobry Start” nie jest uzależniona od dochodu.
Ponad 33,3 tys. wniosków o 300+, 78% przez internet
Inauguracja akcji przyjmowania wniosków o świadczenie „Dobry start” nastąpiła 1 lipca, kiedy to rozpoczął się nabór wniosków elektronicznych. Wnioski on-line można było składać za pośrednictwem Platformy Usługowo-Informacyjnej Emp@tia oraz bankowości elektronicznej. Forma on-line składania wniosków spotkała się z ogromnym zainteresowaniem mieszkanek i mieszkańców Gdańska. Wnioski elektroniczne stanowiły niemal 78% wszystkich złożonych wniosków.
Z dniem 1 sierpnia Centrum rozpoczęło przyjmowanie wniosków w formie papierowej. Gdańszczanie mieli do dyspozycji 8 punktów przyjmowania wniosków, rozlokowanych w różnych dzielnicach Gdańska. W punktach tych zostało złożonych ponad 7,7 tys. wniosków o 300+.
Aby dotrzeć do jak największej grupy mieszkańców zainteresowanych świadczeniem „Dobry start” Centrum przeprowadziło szeroką akcję informacyjną, w ramach której m. in. zostały przygotowane i rozdystrybuowane plakaty i ulotki informacyjne. Wiadomości wysyłane były też za pośrednictwem poczty elektronicznej i SMS oraz za pośrednictwem szkół.
Ekspresowe wnioski i wypłaty
Od samego początku pracownicy Centrum położyli duży nacisk na szybkie rozpatrywanie wniosków. Przypomnijmy, że zgodnie z rozporządzeniem w przypadku wniosków o świadczenie „Dobry start” złożonych w lipcu i sierpniu, ich rozpatrzenie i wypłata świadczenia powinno nastąpić do końca września. Natomiast w przypadku wniosków złożonych we wrześniu, październiku i listopadzie termin rozpatrzenia wniosków wynosi 2 miesiące. Warto podkreślić, że zdecydowana większość prawidłowo wypełnionych wniosków rozpatrywana była praktycznie na bieżąco, dzięki czemu rodziny otrzymywały świadczenie na długo przed terminem.
Trochę dłużej na pieniądze czekać musiały osoby, które złożyły wnioski zawierające błędne dane. Pomimo tego, że formularze wniosków o świadczenie „Dobry start” są zdecydowanie mniej skomplikowane niż np. wnioski o świadczenia rodzinne, część wnioskodawców nie uniknęła błędów, skutkujących koniecznością poprawienia lub uzupełnienia dokumentów. Do najczęściej powtarzających się błędów można zaliczyć m. in. wpisywanie do wniosków błędnych danych szkoły, w której uczy się dziecko oraz przesyłanie nieaktualnych danych, zaciąganych automatycznie z systemów bankowości elektronicznej. Jednak również w przypadku zdecydowanej większości wniosków zawierających błędy ich wyjaśnienie i ostateczne rozpatrzenie realizowane było w dużo krótszym terminie, niż ten określony w rozporządzeniu.
Gdańskie rodziny, jako pierwsze w województwie pomorskim, otrzymały świadczenie „Dobry start”. Przypomnijmy, że pierwsze wypłaty zostały uruchomione już w dniach 12-13 lipca, w wyniku czego świadczenie trafiło do ponad 1700 rodzin.
– Pierwsze środki na wypłatę świadczeń przekazaliśmy 11 lipca. Gdańsk jako pierwszy już po dwóch dniach zaczął przelewać pieniądze – podkreśla Krystyna Kobylińska, zastępca dyrektora do spraw pomocy społecznej w Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim.
Łącznie Gdańskie Centrum Świadczeń wypłaciło do tej pory ponad 13,5 mln złotych, a z pieniędzy na wyprawkę szkolną skorzystało ponad 33,3 tys. rodzin, które otrzymały wsparcie na ponad 45 tys. dzieci.