Gdańskie Centrum Świadczeń podsumowało pierwsze 4 miesiące działalności

Ten post został napisany ponad 6 miesięcy temu. Oznacza to, że może zawierać nieaktualne dane. Najnowsze informacje o świadczeniach znajdziesz w zakładkach tematycznych. Są one dostępne w górnej części strony.

Realizacja programu „Rodzina 500+”, nowy okres zasiłkowy i kilkadziesiąt tysięcy wniosków do rozpatrzenia – tak wyglądały pierwsze 4 miesiące działalności Gdańskiego Centrum Świadczeń. Od nowego roku otrzyma kolejne zadania do realizacji.

W uroczystości podsumowania pierwszych 4 miesięcy działalności Gdańskiego Centrum Świadczeń wzięli udział: Piotr Kowalczuk Zastępca Prezydenta ds. Polityki Społecznej, Grzegorz Szczuka Dyrektor Wydziału Rozwoju Społecznego Urzędu Miejskiego w Gdańsku oraz Janina Liedtke-Jarema dyrektor GCŚ wraz z kadrą kierowniczą i pracownikami.

untitled-15-of-28
Procownicy spotkali się w sali Sceny Muzycznej Gdańskiego Archipelagu Kultury

– Pierwsze cztery miesiące działalności Centrum były okresem niezwykle pracowitym. Na początku przyszło nam zmierzyć się z dużym zadaniem, jakim było rozpatrzenie wniosków o świadczenie wychowawcze. Realizacja programu 500+ zbiegła z kolejnym wyzwaniem, jakim było przyjęcie kilkunastu tysięcy wniosków o świadczenia rodzinne, świadczenia z Funduszu Alimentacyjnego oraz stypendia i zasiłki szkolne. Dziękuję wam wszystkim za okazane zaangażowanie – mówiła podczas spotkania dyrektor Liedtke-Jarema.

Podziękowania składał także prezydent Kowalczuk: – Doceniam wkład wszystkich pracowników w sprawną obsługę zadań, zwłaszcza Programu „Rodzina 500+”. Realizując zadania, przyjmując kolejne wnioski o świadczenia pamiętajcie proszę, że korzystający ze wsparcia nie są dla nas anonimowymi klientami – mają swoje imiona, nazwiska i są ważnymi mieszkańcami naszego miasta.

untitled-13-of-28

Gdańskie Centrum Świadczeń rozpoczęło działalność 1 lipca 2016 r. Decyzja o utworzeniu jednostki została podjęta przez Radę Miasta Gdańska na sesji dn. 28 kwietnia 2016 r. Centrum przejęło od Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Gdańsku realizację zadań w zakresie świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, świadczeń wychowawczych, dodatków mieszkaniowych, obniżek czynszowych, dodatków energetycznych, stypendiów i zasiłków szkolnych, świadczeń dla żołnierzy oraz świadczeń w ramach Programu „Rodzina 500+”.
Cel zmian był jeden – poprawa dostępności i jakości świadczenia usług na rzecz mieszkańców Gdańska.

untitled_25_of_28
Z-ca Prezydenta Gdańska wręczył pracownikom Medale Prezydenta Miasta Gdańska oraz upominki z okazji jubileuszu pracy

Pracowity okres
Początkowy okres działalności Centrum zdominowały sprawy związane z rozpatrywaniem wniosków o świadczenie 500+. Gdańszczanie, w okresie od 1 kwietnia do 31 października, złożyli 27 tys. wniosków. Wiele z nich stanowiły wnioski bardzo skomplikowane, wymagające dogłębnej weryfikacji. W wielu przypadkach trzeba było prosić wnioskodawców o dodatkowe wyjaśnienia i dokumenty, co niestety wydłużało procedurę rozpatrywania wniosku.
Kolejnym wyzwaniem, z jakim przyszło zmierzyć się pracownikom Centrum, było przyjęcie kilkunastu tysięcy wniosków o świadczenia rodzinne, świadczenia z funduszu alimentacyjnego oraz stypendia i zasiłki szkolne. Żeby ułatwić Gdańszczanom możliwość złożenia wniosku, z początkiem września Centrum uruchomiło 6 tymczasowych punktów przyjmowania wniosków. Punkty te zlokalizowane były nie tylko w centrum ale również w dalej położonych dzielnicach. Ponadto, wprowadzono możliwość telefonicznej rejestracji wizyt. Dzięki temu osoby składające wnioski mogły przyjść w umówionym terminie i złożyć dokumenty bez konieczności długiego oczekiwania w kolejce.

W okresie od 1 lipca do 31 października do Gdańskiego Centrum Świadczeń wpłynęło prawie 18 tys. wniosków o świadczenia. Zdecydowana większość z nich dotyczyła ustalenia prawa do świadczeń rodzinnych – 8 tys. wniosków, na drugim miejscu uplasowały się wnioski związane z pomocą mieszkaniową – 6,3 tys. wniosków, 2,5 tys. wniosków dotyczyło świadczeń z Funduszu Alimentacyjnego, natomiast ponad 1 tys. wniosków to wnioski o stypendia i zasiłki szkolne.
Sporą popularnością cieszył się również Punkt Informacyjny, funkcjonujący przy ul. 3 Maja 9. Pracownicy punktu obsłużyli osobiście 11 tys. osób oraz udzielili 12 tys. konsultacji telefonicznych.

Nowe wyzwania
Od 1 stycznia 2017 r. Gdańskie Centrum Świadczeń rozpocznie realizację wypłat dwóch nowych świadczeń: świadczenia dla posiadaczy „Karty Polaka” oraz świadczenia pieniężnego, wypłacanego w ramach przejętego ostatnio przez Sejm programu „Za życiem”. Ponadto, dużym wyzwaniem będzie kumulacja okresów przyjmowania wniosków o świadczenia rodzinne oraz świadczenia wychowawcze w ramach programu „Rodzina 500+”. Szacuje się, że w okresie od 1 sierpnia do 30 listopada 2017 r., pracownicy Centrum będą musieli przyjąć ok. 35 tys. wniosków.

Olimpia Schneider / Arkadiusz Kulewicz