Totupointy wspomogą osoby z niepełnosprawnością wzroku

Ten post został napisany ponad 6 miesięcy temu. Oznacza to, że może zawierać nieaktualne dane. Najnowsze informacje o świadczeniach znajdziesz w zakładkach tematycznych. Są one dostępne w górnej części strony.

W Gdańskim Centrum Świadczeń uruchomiony został system Totupoint. Jest to sieć specjalnych znaczników dźwiękowych, które pomogą osobom z niepełnosprawnością wzroku w poruszaniu się po terenie Centrum. To już kolejna inicjatywa GCŚ mająca na celu zwiększenie dostępności usług dla osób ze szczególnymi potrzebami. 

– Totupoint to znacznik dźwiękowy wchodzący w skład systemu nawigacyjno-informacyjnego. Jest to urządzenie o małych gabarytach, posiadające samodzielną sygnalizację alarmującą – tonową lub głosową. Znaczniki ostrzegają o niebezpieczeństwie bądź prowadzą do celu. Można nimi oznaczać wejścia do budynku, pomieszczenia oraz inne istotne miejsca – informuje Kamila Serkowska, koordynator ds. dostępności w Gdańskim Centrum Świadczeń. – Wprowadzenie takiego rozwiązania sprawia, że przestrzeń publiczna jest bardziej dostępna dla osób ze szczególnymi potrzebami, szczególnie dla osób z dysfunkcją wzroku.

W Gdańskim Centrum Świadczeń oznaczonych zostało 6 miejsc. Pierwszy znacznik znajduje się przy furtce wejściowej przy ul. Kartuskiej. Kolejne zostały umieszczone w strategicznych miejscach, związanych z przemieszczaniem się po budynku – przy wejściu głównym, wejściu bocznym, przejściu do sali obsługi, przy toalecie oraz portierni.  

Szczegółowy opis miejsc znaczników, które są jednocześnie komunikatami wyświetlanymi przez aplikację na urządzeniu mobilnym, znajduje się na stronie www.totupoint.pl.

Jak skorzystać z systemu Totupoint?

Ta nowoczesna technologia komunikacji bezprzewodowej krótkiego zasięgu świetnie sprawdza się m.in. w przestrzeni publicznej. System opiera się na standardzie komunikacji bezprzewodowej BLE (Bluetooth Low Energy). Oznacza to, że telefony oraz tablety muszą posiadać takie łącze. Z systemu można korzystać również przy pomocy specjalnego aktywatora, montowanego na białej lasce.

Dostępne są aplikacje dla urządzeń pracujących z systemem operacyjnym iOS w wersji 9.0 lub nowszej, oraz Android w wersji 5.0 lub nowszej. Aplikacje są bezpłatne. Można je pobrać odwiedzając internetowe sklepy z aplikacjami – odpowiednio App Store lub Google Play.

Telefon z uruchomioną aplikacją poszukuje w swoim otoczeniu znaczników elektronicznych Totupoint. W przypadku wykrycia znacznika, jeżeli jest to określone w ustawieniach aplikacji, następuje automatyczna aktywacja. Znacznik wyemituje sekwencję tonową i krótki komunikat głosowy. Jednocześnie, na ekranie pojawi się tak zwana karta znacznika, czyli pole tekstowe, w którym wyświetlony jest pobrany ze znacznika tekst. Zwykle jest to opis miejsca lub inna informacja istotna w kontekście obiektu, na którym znacznik jest zamontowany. Odpowiedni gest dotykowy może wywołać aktywację – jest to tzw. aktywacja na żądanie.

Smartfon z widoczną kartą znacznika umieszczonego przy wejściu bocznym do budynku GCŚ. W tle wejście do budynku oraz logotyp GCŚ.
Jedna z kart znacznika systemu Totupoint

Jeżeli aplikacja wykryje więcej, niż jeden znacznik, to karty układają się niczym karty do gry. Gestem przesunięcia trzema palcami w lewo lub prawo można je przekładać, aby odczytać tekst wybranego znacznika. Aktywować można tylko ten znacznik, którego karta jest widoczna.

System uaktywnia się tylko wtedy, gdy użytkownik tego chce. W związku z tym jest niezauważalny dla osób, które z niego nie korzystają. 

Szczegółowe informacje dotyczące instalacji oraz korzystania z aplikacji dostępne są na stronie producenta.

Gdańskie Centrum Świadczeń bardziej dostępne

Znaczniki Totupoint to nie jedyna inicjatywa na rzecz poprawy dostępności usług świadczonych przez Gdańskie Centrum Świadczeń.

– Powołaliśmy w Centrum zespół, który zajmuje się kwestiami dostępności. Od ponad roku współpracujemy z tłumaczem polskiego języka migowego. Skorzystanie z usługi jest bezpłatne i nie wymaga wcześniejszego umawiania się – mówi Kamila Serkowska. – Na sali obsługi oraz w informacji umieściliśmy pętle indukcyjne, czyli systemy wspomagania słuchania, które znacząco poprawiają zrozumiałość mowy osobie słabosłyszącej, korzystającej z aparatu słuchowego lub implantu ślimakowego. Umożliwiamy również korzystanie z powiększalnika tekstu, a od wejścia bocznego do punktu informacyjnego zamontowaliśmy linie naprowadzające.

Pracownicy Gdańskiego Centrum Świadczeń myślą o kolejnych inicjatywach umożliwiających korzystanie z przestrzeni wszystkim osobom na zasadach równych szans.

– Warto pamiętać, że nigdy nie jest mało mówienia o dostępności – podkreśla Marcelina Hernik, ekspertka ds. dostępności, jednocześnie osoba z dysfunkcją wzroku, która miała okazję zapoznać się z rozwiązaniami wdrożonymi w Gdańskim Centrum Świadczeń. – Dzięki wskazaniu barier w danej przestrzeni osoby ze szczególnymi potrzebami mogą bezpieczniej zaplanować wizytę w urzędzie. Taką trudnością mogą być schody prowadzące do wejścia od ul. Kartuskiej. Dlatego zapraszamy mieszkańców do korzystania z bezpiecznego wejścia bocznego, które jest dostosowane i nie posiada barier architektonicznych.